تفاوت گیتار الکتریک، آکوستیک و کلاسیک در چیست؟

سایت سرگرمی ، تفریحی و اوقات فراغت فان سنتر

تفاوت گیتار الکتریک، آکوستیک و کلاسیک در چیست؟

۲۲ بازديد ۰ نظر

گیتار یکی از محبوب‌ترین آلات موسیقی است که از قرن هفدهم در جهان وجود داشته است. در حال حاضر انواع مختلفی از گیتارها شامل گیتار کلاسیک، گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک و… وجود دارند. هر کدام از آن‌ها برای مقاصد و سبک موسیقی مختلفی نواخته می‌شوند. همچنین نحوه نواختن، جنس صدا و ساختار آن‌ها نیز با یک‌دیگر تفاوت دارد. بنابراین قبل ازخرید گیتار و اقدام به یادگیری آن، باید تفاوت‌های اساسی بین آنها و سبکهای گیتارهای مختلف را بدانید.

 

مقایسه گیتار الکتریک، آکوستیک و کلاسیک

برای مقایسه هر یک از این گیتارها به‌منظورخرید و انتخاب گیتار مناسب خود، ویژگی‌ها مختلف آنها را باهم بررسی می‌کنیم.  این ویژگی ها شامل سیم، تولید صدا، سبک نوازندگی، شکل، اندازه  و قیمت گیتارهای الکتریک، آکوستیک وکلاسیک می شود.

بررسی سیم‌های گیتارها

بارزترین تفاوت در بین این سه نوع گیتار، سیم‌های آن‌ها است. جنس سیم‌های تمام مدل‌های گیتار کلاسیک، نایلونی است. درحالی‌که گیتارهای آکوستیک و الکتریک دارای سیم‌های فلزی (عموماً استیل) نیز هستند.

سیم‌های نایلونی در مقایسه با سیم‌های فلزی، صدای بسیار گرم‌تر و پرتری دارند. آن‌ها همچنین به میزان کمتری باعث آزردن نوک انگشتان هنگام نواخت گیتار می‌شوند. بنابراین مناسب‌ترین انتخاب گیتار برای نوازندگان مبتدی می‌تواند خرید یک گیتار کلاسیک باشد. این در حالی است که نواختن سیم‌های فلزی آزار بیشتری به انگشتان دست می‌رساند.  برای کسانی که تازه شروع به نواختن وگرفتن آکوردهای گیتار کرده‌اند، در اوایل تمرین باعث ایجاد پینه روی انگشتان می‌شوند. اما این مشکل به مرور زمان رفع شده و به آن عادت خواهید کرد.


گیتارهای کلاسیکِ

 دارای سیم‌های نایلونی، قادر به اجرای سبک‌های موسیقی لاتین، فلامنکو، اسپانیایی و کلاسیک هستند. معمولاً در سبک‌ راک، از گیتار کلاسیک استفاده نمی‌شود.

گیتارهای آکوستیکِ

دارای سیم‌های فلزی، صدای تیزتر و روشن‌تری هستند و نسبت به سیم‌های نایلونی، توانایی بیشتری در حفظ و نگهداری نت‌ها دارند. گیتار آکوستیک معمولا دارای شش  سیم فلزی است.

گیتار الکتریک

تفاوت سیم های گیتار الکتریک با سایر گیتارها این است که آن‌ها تماماً فلزی هستند. اما نکته مهم این است که به‌طورکلی سیم‌های گیتار الکتریک، تأثیر کمتری بر صدای کلی ساز دارند. زیرا صدای گیتارالکتریک می‌تواند تحت تأثیرعوامل دیگری مانند نوع و تنظیمات آمپلی‌فایر، پدال‌های گیتار، و سوییچ‌های گیتار نیز قرار بگیرد.

 

 

 

 

بررسی تولید صدای گیتارها

 

 

گیتارهای کلاسیک و آکوستیک، صدا را به یک شیوه واحد، تولید و تقویت می‌کنند. لرزش سیم‌ها باعث شده که صدا در بدنه توخالی گیتار طنین‌انداز شود و آن فرکانس خاص را تولید کند.

 

اما گیتارهای الکتریک مجهز به پیکاپ‌های مغناطیسی هستند که در زیر سیم‌های فلزی آن‌ها قرار می‌گیرند. این پیکاپ‌ها هنگامی‌که سیم‌ها به لرزه درمی‌آیند، انرژی مغناطیسی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند.  سپس از طریق یک کابل، از گیتار به آمپلی‌فایر منتقل می‌کنند. صدای گیتارالکتریک بدون آمپلی‌فایر شنیده نمی‌شود.

 

 

بررسی سبک نوازندگی گیتارها

 

 

گیتار آکوستیک در بسیاری از سبک‌های معاصر موسیقی و حتی برخی از سبک‌های نه‌چندان معاصر مانند بلوز استفاده می‌شود.

 

نکته‌ای که درمورد تفاوت سبکهای گیتار وجود دارد این است که می توانید با یک گیتارالکتریک، چندین سبک را بنوازید. برای مثال، گیتارالکتریک Fender Telecaster در سبکهایی مانند جز، بلوز، سول، فانک، پاپ، راک، کانتری و حتی متال استفاده می‌شود. به‌عبارتی می‌توان گفت که گیتار الکتریک، گیتاری همه‌کاره نسبت به گیتار کلاسیک و آکوستیک محسوب می‌شود.

 

 

بررسی شکل و اندازه گیتارها

 

تمام گیتارها دارای اشکال و اندازه‌های مختلفی هستند. قاعده کلی درباره گیتارهای آکوستیک وکلاسیک این است که هرچه اندازه آنها بزرگ‌تر باشد، صدای آنها بلندتر خواهد بود.

 

گیتارهای کلاسیک همگی یک شکل پیش‌فرض واحد دارند. گیتارهای آکوستیک دارای اشکال متنوعی مانند Concert ، Grand Concert ، Auditorium ، Grand Auditorium ،Jumbo  ، Travel و… هستند. گیتارهای الکتریک نیز در اشکال گسترده‌ای در بازار وجود دارند. اما اندازه و شکل بدنه گیتار الکتریک به‌اندازه گیتارهای کلاسیک و آکوستیک، بر صدای ساز تأثیر نمی‌گذارد. تولیدکنندگان گیتارالکتریک آزاد هستند که طرح‌های مختلفی را بسازند.

 

بررسی حس و شایستگی گیتارها

 

علاوه بر سیم‌های گیتار و سایر موارد گفته شده، چند عامل دیگر نیز بر احساس و میزان شایستگی یا مناسب بودن گیتار برای شما نیز تأثیر می‌گذارند. درک این جنبه از تفاوت در بین انواع گیتارهای کلاسیک، آکوستیک و الکتریک، تا زمانی که خودتان آن‌ها را امتحان نکنید، کمی دشوار است اما به‌طورکلی می‌توان آن را به‌شکل زیر توصیف کرد:

 

تفاوت ها

 

اولین تفاوت بزرگ بین این سه گیتار، عرض فرت بورد است. گیتارهای کلاسیک دارای وسیع‌ترین عرض فرت بورد هستند که باعث می‌شود مجبور شوید برای اجرای نوت‌ها روی فرت‌ها، از انگشت شست خود نیز استفاده کنید. این موضوع بسته به اندازه دستان شما می‌تواند کار را کمی دشوار کند. این عرض اضافی برای جای‌گیری ضخامت اضافی سیم‌های نایلونی، تعبیه شده است. ازسوی‌دیگر، گیتارهای آکوستیک و الکتریک اندازه فرت بورد یکسانی دارند اما این اندازه از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است. برای مثال، فرت بورد یک گیتارالکتریک مدرن مدل Fender Telecaster نسبت به گیتارهای قدیمی Fender Telecaster عریض‌تر است. همچنین صرف‌نظر از عرض‌های مختلف گیتارالکتریک، فرت بوردهای گیتارهای آکوستیک و الکتریک به‌طورکلی عرض باریک‌تری نسبت به گیتارهای کلاسیک دارند.

 

تفاوت وزن گیتار

 

تفاوت بزرگ بعدی بین این گیتارها، وزن آن‌هاست. گیتارهای آکوستیک و کلاسیک بسیار سبک‌تر از گیتارهای الکتریک و همچنین گیتارهای آکوستیک نیز کمی سنگین‌تر از گیتارهای کلاسیک هستند. علت سنگین بودن گیتار الکتریک این است که بدنه آن معمولاً یک قطعه چوب کامل است (درحالی‌که بدنه گیتار آکوستیک و کلاسیک درواقع توخالی است)، همچنین گیتار الکتریک اجزای فلزی بیشتری مانند بریج، زین، پیکاپ، پتانسیومترهای لحن و ولوم و… روی خود دارد. بنابراین قابلیت حمل‌ونقل گیتار آکوستیک و کلاسیک، بیشتر از گیتار الکتریک است.

تفاوت نهایی در میزان سهولت تنظیم ساز است که در این صورت می‌توان گفت نواختن گیتار الکتریک راحت‌تر است، زیرا می‌توان بدون اینکه لحن صدای آن را تضعیف کرد، اکشن گیتار (فاصله بین سیم‌ها و فرت بورد) را بسیار کمتر از اکشن گیتارهای آکوستیک یا کلاسیک، تنظیم کرد. گیتارهای آکوستیک و کلاسیک، وقتی سیم‌ها به فرت بورد نزدیک‌تر می‌شوند، کمی حجم و لحن خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین هنگام تنظیم اکشن گیتار برای قابلیت پخش، باید سعی شود بین «لحن یا ولوم بیشتر» و «آسان‌تر نواخته‌شدن» تعادل ایجاد شود. تنظیم اکشن گیتار کار سختی نیست و هرکسی می‌تواند آن را بیاموزد.

 

 

بررسی قیمت گیتارها

 

شاید تفاوت مهم دیگر در بین این سه گیتار، قیمت آن‌ها باشد. بدون شک، گیتار الکتریک (گیتاری همه‌کاره در مقایسه با گیتار کلایک و آکوستیک) بیشترین قیمت را خواهد داشت. همچنین هنگام خرید گیتارالکتریک باید آمپلی‌فایر نیز برای آن تهیه کنید که خود هزینه‌های جدای دیگری دارند. از طرف دیگر گیتارهای آکوستیک و کلاسیک تقریباً تقریباً در یک رنج قیمتی قرار دارند.

 

جمع‌بندی

 

اگرچه می‌توانید از بررسی تفاوت گیتار الکتریک وکلاسیک و آکوستیک، ایده‌های خوبی برای خرید گیتار مناسب خود کسب کنید. اما همیشه بهتر است خودتان شخصاً آن‌ها را امتحان کنید تا تفاوت‌های فیزیکی آن‌ها را تجربه کنید. زیرا آن‌چه شما ترجیح می‌دهید احتمالاً به شدت با آن‌چه دیگران ترجیح می‌دهند متفاوت است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.